The Writer’s Portrait Series - A Revisit Showcase


It is with a great pleasure that we bring your attention to this upcoming exhibition entitled ‘‘The Writer’s Portrait’ Series: A Revisit Showcase” by Yee I-Lann. Previously shown in 2004, this series of digital photograph works is presented this time around as part of a fund-raising project that will cater to MARS’ operational cost.

Focusing on Malaysian Muslim Male art and cultural figures who have in some ways influenced the artist with their powerful and intellectually laden writing works,  I-Lann tries to bring forth the essence of  each subject by fusing their portraits and texts. As a person very much involved in film production sets,  I-Lann applied her skill in composition and design, creating interesting and thought provoking scene for each select personality.  

_______________________

‘The Writer's Portrait’ Series, 2004

Yee I-Lann
May 2004

* Translations to Bahasa Malaysia by Hishamuddin Rais
 Terjemahan ke Bahasa Malaysia oleh Hishamuddin Rais

** this is the original May 2004 artist statement + Writer’s Bio text and has not and should not be updated
ini merupakan kenyataan artis + teks biodata penulis yang asal pada Mei 2004 dan tidak perlu dikemaskini

As a Malaysian, Islam is all around me and a part of my life even though I am not Muslim. I have a familiarity with Islam that has come about both through osmosis and direct national policy. I initially felt some trepidation in being a part of this particular exhibition as I have long had a unique Malaysian training of not commenting on religions besides my own. Even though Islam, as the dominant religion in Malaysia, has in many ways shaped the way I live my life, I am uncomfortable about making direct statements about Islam per se as I feel I do not have enough knowledge about the religion. What knowledge or understanding I do have is given to me in speech, action and example by Muslims in my community. I like the idea that in a multicultural society we share a bit of each other, adopt the sensibilities of our neighbours and become more multi dimensional with wider minds. We all reflect the communities we grow up and live in; religion of various denominations is a big part of that heritage.

Rather than address Islam directly, 'The Writer's Portrait' Series tries to draw an image reflecting a part of my environment that has influenced me; a small collective communal portrait made up of a selection of Malaysian Muslim male writers. They are writers with strong public voices that address various socio-political local and personal issues through their works in the form of poetry, lyrics, stories, articles, scripts etc. They are also writers that have a sensibility I admire, that comes from a deep love, respect and understanding of their community as well as an essential critical disposition that questions themselves and their community. Each writer has through their thoughtful deliberations a relationship with their religion and spirituality that permeates their personalities and thus the work they produce.

'The Writer's Portrait' Series hopes to do justice first to the character of the person and secondly, as a series of portraits, help begin to describe the Malaysian Muslim Male, mapping his thought processes, hopes, fears, as well as community responsibilities and concerns through the writer's consciousness.

Siri ‘Potret Penulis’

Saya anak bangsa Malaysia  yang bukan  muslim. Tetapi, Islam sentiasa ada di sekeliling saya dan menjadi sebahagian dari kehidupan harian saya. Saya mengenali Islam melalui tapisan hidup. Saya juga berhadapan dengan Islam yang menjalar masuk melalui dasar-dasar rasmi negara. Sebenarnya, saya agak resah untuk campurtangan dan mengambil bahagian dalam pameran yang ini. Keresahan muncul kerana pendewasaan dan didikan yang unik telah mengajar  saya untuk tidak menyuarakan pandangan tentang agama orang lain kecuali agama saya. Walau pun Islam agama yang dominan di Malaysia, dan mempengaruhi pelbagai jalur hidupan saya, saya merasa kurang selesa untuk membuat satu kenyataan terbuka khusus tentang Islam. Ini kerana saya tidak memiliki keilmuan teguh tentang agama ini. Ilmu dan pemahaman yang saya dapati hanya melalui ‘labonan’, perangai dan tingkah laku yang ditunjukkan oleh penganutnya yang berada di sekeliling diri saya. Saya cukup senang bernafas dalam kepelbagaian budaya di mana kita berkemungkinan berkongsi sesama sendiri, menerima rasa hati jiran kita dengan harapan wujudiah fikrah kita akan luas berjalur dalam kepelbagaian. Kita sering merenung diri tentang masyarakat yang membesarkan dan mengelilingi kita.

Tentang kepelbagaian agama di sekeliling kita. Semua ini ada warisan kita sebagai anak semua bangsa. Kerana enggan bersuara dan berhadapan dengan Islam secara langsung, saya gunakan siri 'Potret Penulis' ini untuk melakar imejan yang mencerminkan sebahagian dari persekitaran yang telah mempengaruhi saya. Saya memilih satu kumpulan kecil gambar-gambar penulis Jantan Islam Malaysia. Mereka adalah penulis-penulis yang menyuarakan dengan kuat suara orang ramai tentang hal-hal sosial/budaya/politik tempatan. Suara pandangan peribadi mereka amat kuat dan dapat dilihat melalui sajak, gurindam, cerpen, makalah, skrip dan sebagainya. Mereka adalah penulis-penulis yang memiliki rasa hati yang saya kagumi. Rasa hati yang saya anggap  muncul dari cinta mendalam, rasa hormat dan pemahaman mereka terhadap masyarakat sekeliling. Mereka juga memiliki sanubari yang kritikal untuk menyoal dan bertanya tentang diri mereka dan masyarakat di sekeliling mereka. Setiap penulis ini dilengkapi pula dengan fikrah yang waspada tentang hubungan mereka dengan agama dan kebatinan. Unsur-unsur ini menjalar ke dalam tubuh mereka dan mempengaruhi kelahiran kerja mereka.

Siri ‘Potret Penulis’ ini diharapkan dapat berlaku adil, pertama kepada watak-watak yang digambari. Kedua, sebagai satu siri gambar  yang boleh membuka pintu permulaan untuk mengenali Jantan Islam Malaysia. Juga dengan harapan siri ini akan dapat memeta fikrah, harapan dan ketakutan mereka. Dan melihat keprihatinan dan pertanggungjawaban masyarakat melalui kesedaran para penulis.

Artworks


A. Samad Said ‘Payung Amanah’

Digital print on Kodak Endura Paper
61 x 61 cm
2004


Amir Muhammad ‘Friday’

Digital print on Kodak Endura Paper
61 x 61 cm
2004

Baha Zain ‘Bahasa Alam’

Digital print on Kodak Endura Paper
61 x 61 cm
2004

Dr. Farish A. Noor ‘The Other Malaysia’

Digital print on Kodak Endura Paper
61 x 61 cm
2004

Hishamuddin Rais ‘Dari Jemapoh ke Manchestee’

Digital print on Kodak Endura Paper
61 x 61 cm
2004

Huzir Sulaiman ‘Occupation’

Digital print on Kodak Endura Paper
61 x 61 cm
2004

Joe Kidd ‘HantuRaya’

Digital print on Kodak Endura Paper
61 x 61 cm
2004

Karim Raslan ‘Heroes and Other Stories’

Digital print on Kodak Endura Paper
61 x 61 cm
2004

Osman Ali ‘Surat Untuk Bulan’

Digital print on Kodak Endura Paper
61 x 61 cm
2004

Rahmat Haron ‘Kerana Mu Malaysia’

Digital print on Kodak Endura Paper
61 x 61 cm
2004

Salleh Ben Joned ‘Angkasawan Negara’

Digital print on Kodak Endura Paper
61 x 61 cm
2004

U-Wei Bin HajiSaari ‘Jogho’

Digital print on Kodak Endura Paper
61 x 61 cm
2004

Soft Launching