I HAVE CROSSED THE OCEANS OF TIME TO FIND YOU by Issarezal Ismail, 23 July - 3 August 2022


Psikogeografi Romantik dalam Siri Karya Issarezal 
I Have Crossed Oceans Of Time To Find You 

Teks oleh: Haris Abadi Abdul Rahim 

“Jangankan Gunung Fujiyama, Puncak Himalaya ku ikut kamu, 
Jangankan ke Kamboja, ke Ethiopia ku ikut kamu. 
- Ria Resty Fauzy, Cintaku sampai ke Ethiopia (1986) 

Hubungan kondisi pemikiran serta perasaan manusia dengan alam persekitarannya tidak mungkin boleh dipisahkan. Psikogeografi, secara longgar, bermaksud persimpangan di antara psikologi dan geografi. Istilah yang diperkenalkan oleh teoris Guy Debord ini lazimnya tertumpu pada aktiviti berjalan secara rawak di dalam bandar untuk mencipta pengalaman psikologikal dengan persekitaran, atau mendedahkan ruang-ruang bandar yang terbuang, disisihkan atau terpinggir. Para psychogeographers mengagungkan satu susuk yang mereka panggil flaneur. Flaneur adalah ‘perayau romantik’ yang berjalan di jalanan, tanpa tujuan yang jelas melainkan untuk mencipta hubungan mental dan eksperiential dengan persekitarannya. Namun, berbeza dengan para psychogeographers yang hanya bermain dengan persekitaran urban sebagai tindakbalas kepada tekanan kemodenan, Issarezal memanipulasi persepsi terhadap alam semulajadi sebagai perpanjangan kepada perilaku, pemikiran dan perasaan manusia. Analogi mikrokosme-makrokosme - bahawa wujud perkaitan antara kesedaran manusia (consciousness) dengan alam semesta - bukanlah perkara yang asing malah wujud dalam kebanyakan tamadun dunia di masa lalu.

Jika, kita mengambil pendekatan untuk memecahkan konsep ini dan mencerapnya secara berasingan, kita akan mendapati ia terbahagi kepada dua elemen iaitu: pertama, kondisi psikologi yang membawa kepada pemikiran, perasaan dan tindakbalas manusia dalam bingkai masa tertentu. Aspek ini melibatkan hal-hal yang berkait dengan memori, pengalaman, peristiwa dan perilaku sama ada telah terjadi atau bakal terjadi. Elemen kedua pula berkait dengan ruang, mencakupi idea mengenai tempat, persekitaran, perbatasan, jarak fizikal ataupun relatif. Kombinasi elemen temporalspatial ini hakikatnya adalah faktor yang membina gaya, identiti dan keaslian pemikiran kebanyakan seniman. Kedua elemen ini juga seakan-akan sentiasa muncul dalam praktik kesenian Issarezal yang terdahulu. Dalam pameran beliau yang berjudul ‘Memori Nomad’ (2009), Issarezal bercerita mengenai pengalaman dan memorinya sebagai seorang anak dalam keluarga tentera yang sentiasa bergerak dan berpindah mengikuti tugas ayahnya. Dalam pameran ‘Tides’(2011), pula Issarezal meneroka persoalan identiti dan sosio-budaya dalam konflik ruang dua negara semasa beliau sedang menyambung pelajaran di Indonesia, manakala dalam pameran ‘Wake Me Up When It’s All Over (2021), beliau telah menzahirkan keresahannya yang tersekat dalam ruang sewaktu kuarantin era pandemik. Malah, frasa “I Have Crossed Oceans Of Time To Find You” sebagai tajuk pameran ini juga, pastinya memberi resonan dan semangat yang sama tetapi dalam nuansa yang lebih romantik. Frasa ini adalah petikan dialog Dracula dari karya novel seram gotik Bram Stoker (1847) yang dianggap salah satu ucapan romantik yang paling diingati dalam sejarah penulisan novel yang pada dasarnya ingin mengungkapkan perasaan rindu dan keterujaan terhadap pertemuan semula dengan pasangan setelah terpisah dalam satu tempoh waktu yang panjang.

Dalam karya-karya pameran ini, Issarezal berbicara mengenai cabaran penghijrahannya dari Kota Kinabalu ke Seri Iskandar bersama isterinya secara berperingkat dalam situasi pandemik tahun lalu. Pengalaman ini membuka banyak pengertian mengenai hubungan serta pengorbanan antara dua manusia dalam transisi geografi yang berbeza. Situasi ini membawa beliau kepada penerokaan hakikat melalui hiperbola romantik - metafora ekstrim yang biasa wujud dalam bahasa, puisi dan lagu. Kekuatan karya-karya Issarezal dalam pameran ini adalah pada pencitraan momen-momen psikogeografiknya yang dramatik. Watak wanita berbaju kuning bukan saja menghadirkan kontras visual dengan latar belakang, tetapi dalam masa yang sama mengelakkan catan-catan ini untuk diapresiasi sebagai sekadar satu catan bergenre lanskap yang konvensional. Issarezal dengan bijak telah mempergunakan kemahiran catan bergaya realistik beliau dalam membingkaiekspresi dan perasaannya. ‘Lautan api yang sanggup kurenangi’ itu kini benar-benar wujud

Mungkin ada yang menganggap adalah satu pemikiran kuno untuk mengaitkan perubahan perasaan kita dengan suasana, musim atau cuaca. Namun ia adalah metafora yang nampaknya tidak boleh ditarik keluar dari minda manusia; ia tetap kekal menjadi satu metod dramatik sebagai cara menyampaikan segala rasa yang abstrak dari hati seperti kegembiraan, ketakutan atau kerisauan. Hujan dianggap membawa konotasi melankolik dan kesedihan manakala matahari sentiasa tersenyum dalam lukisan kanak-kanak. Dalam siri TV popular Game of Thrones, musim sejuk bermaksud kematian dan putus harapan. Imejan persekitaran dan metafora ekstrim dalam karya-karya Issarezal membawa kita mengembara ke ceruk dan pelusuk bumi (malah ke bulan!). Ambien-ambien yang diciptakan membawa konotasi perasaan yang berbeza melalui kebijaksanaan komposisi, warna dan pencahayaan. Susuk wanita berbaju kuning tetap utuh berdiri dalam kondisi cuaca yang berbeza. Skala dan kadar bandingnya berinteraksi dengan lanskap agung gambaran Issarezal dalam setiap karya, mencipta naratif-naratif mikro yang berbeza mengenai halangan (obstacle), kerinduaan, kecekalan serta pengorbanan. Persepsi ini sekaligus merangkumi konsep besar bagi karya-karya Issarezal dalam pameran ini.

Laut Luas Kan Ku Seberangi I

Acrylic on canvas
40 x 40 cm
2022
RM 2,800 | Reserved

Laut Luas Kan Ku Seberangi II

Acrylic on canvas
40 x 40 cm
2022
RM 2,800 | Reserved

Kan Ku Teruskan Walau Apa Rintangan

Acrylic on canvas
40 x 40 cm
2022
RM 2,800 | Reserved

Oh Angin Bawaku Kepadanya I

Acrylic on canvas
40 x 40 cm
2022
RM 2,800 | Reserved

Oh Angin Bawaku Kepadanya II

Acrylic on canvas
40 x 40 cm
2022
RM 2,800 | Reserved

Akan Ku Tepis Hujan dan Panas Menyerang

Acrylic on canvas
40 x 50 cm
2022
RM 2,800 | Reserved

Melangkah di Jalan Sunyi Berbalut Hitam Putih I

Acrylic on canvas
40 x 50 cm
2022
RM 2,800 | Reserved

Akan Ku Tepis Hujan dan Panas Menyerang I

Acrylic on canvas
40 x 50 cm
2022
RM 2,800 | Reserved

Hingga Hujung Dunia I

Acrylic on canvas
40 x 50 cm
2022
RM 2,800 | Reserved

Melangkah di Jalan Sunyi Berbalut Hitam Putih II

Acrylic on canvas
40 x 50 cm
2022
RM 2,800 | Reserved

Jangankan Ke Kemboja

Acrylic on canvas
27 x 40 cm
2022
RM 2,400 | Reserved

Jurang Yang Dalam Akan Ku Turuni

Acrylic on canvas
27 x 40 cm
2022
RM 2,400 | Reserved

Segala Onak dan Ranjau Tak Ku Peduli

Acrylic on canvas
27 x 40 cm
2022
RM 2,400 | Reserved

Ke Ethiopia Ku Ikut Kamu

Acrylic on canvas
27 x 40 cm
2022
RM 2,400 | Reserved

Hembusan Angin Senja Membawaku Ke Sana

Acrylic on canvas
27 x 40 cm
2022
RM 2,400 | Reserved

Lautan Dalam Telah Ku Renangi

Acrylic on canvas
27 x 40 cm
2022
RM 2,400 | Reserved

Lautan Api Sanggup Ku Renangi

Acrylic on canvas
27 x 40 cm
2022
RM 2,400 | Reserved

Puncak Himalaya Ku Ikut Kamu

Acrylic on canvas
27 x 40 cm
2022
RM 2,400 | Reserved

Akan Ku Rempuh Arah Yang Berbeza

Acrylic on canvas
24 x 40 cm
2022
RM 2,400 | Reserved

Hingga Hujung Dunia II

Acrylic on canvas
24 x 40 cm
2022
RM 2,400 | Reserved